Kamis, 11 Oktober 2012

Kisah Manusia yang beribadah hingga 500 tahun

Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahwa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya:

”Wahai muhammad demi Allah yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba Allah yang beribadah selama 500 tahun diatas sebuah bukit yang luas, panjangnya bukit itu 30 puluh hasta kali 30 hasta dan disekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru. Dan di situ Allah s.w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan Allah s.w.t juga telah menghidupkan satu pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu sore hamba Allah itu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu ia pun shalat. Dalam shalatnya ia telah meminta kepada Allah s.w.t. supaya mematikannya ketika ia dalam sujud, agar tubuhnya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja hingga tiba hari kebangkitan. Maka Allah s.w.t. pun menerima permintaanya.

Berkatalah malaikat lagi: ”Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami diberitahu bahwa ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t. 

Lalu Allah s.w.t. menyuruh Malaikat: ”masukkanlah hambaku itu ke dalam syurga dengan limpahan rahmat-Ku”. 

maka berkata orang itu: ”Dengan disebabkan amalku?” 

Maka Allah s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan. Apabila penghitungan dilakukan maka amal yang dilakukan oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis saat dihitung dengan sebelah mata, yakni nikmat pengelihatan yang Allah s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dihitung.

Maka Allah s.w.t. berfirman: ”Masukkan ia kedalam neraka”. 

Saat ia ditarik ke neraka maka ia pun berkata: ”Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmat-Mu.” 
Lalu Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat: ”Bawakan ia ke sini”.

Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu: ”Siapakah yang menjadikan kamu dari tidak ada” 

Lalu orang itu menjawab: ”Engkau ya Allah”. 
Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi: ”Apakah itu karena amalmu atau rahmat-Ku?” 

Jawab orang itu: ”Ya Allah, dengan rahmat-Mu.”

Allah s.w.t. bertanya lagi: ”Siaapakah yang memberikan kekuatan hingga 500 tahun kamu beribadah?”. 

Jawab orang itu: ”Engkau ya Allah”.

Allah s.w.t. bertanya lagi: ”Siapakah yang menempatkan kamu diatas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?”

Lalu orang itu berkata: ”Ya Allah, ya Tuhanku engkaulah yang melakukanya.”
Allah s.w.t. berfirman: ”Maka semua itu adalah dengan rahmat-Kku dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurga bersama dengan rahmatKu.”

Malaikat Jibrail berkata: ”Segala sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat Allah s.w.t.”

Amal yang dilakukan oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan pada hambanya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga Allah s.w.t. sebaliknya memohonlah dengan rahmatnya.

Sebab hanya dengan rahmat Allah s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurganya. Apabila kita memohon kepada Allah s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatnya maka mintalah supaya Allah s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatnya ke dalam syurga FIRDAUS. Insya’Allah.

1 komentar:

  1. Cari Tiket Pesawat dan tiket kapal Online Super Cepat dan murah??
    http://selltiket.com
    Booking di SELLTIKET.COM aja!!!
    CEPAT,….TEPAT,….DAN HARGA TERJANGKAU!!!

    Ingin usaha menjadi agen tiket pesawat??
    Yang memiliki potensi penghasilan tanpa batas.
    Bergabung segera di http://agenselltiket.com

    INFO LEBIH LANJUT HUBUNGI:
    No handphone : 085372801819

    BalasHapus

Comment Using Facebook